1:43-as üdvözlet 2011-re! - valami ilyesmivel kellene kezdenem a mondókámat, hiszen a húsz-tizenegyes év első posztja következik.
Remélem parázslik még azért némi érdeklődés bennetek a mütyürkék világa iránt, ezért rá is teszem erre a parázsra az aktuális tüzifát: a 125 S után (folytatva az időrendi sorrendet) a 166 MM kisméretarányú bemutatója kerül porondra.
Asterix és Obelix történetét ezzel a mondattal fejeztem be:
"Abban viszont biztos vagyok, hogy az 1:43-as méretarány (...) a következő bemutatóban, amikor is (...) az 1:43 Elite 166 MM fog bemutatkozni, helyre fogja hozni a renoméját."
Elérkezett hát az idő, hogy a 125 S modellek első csörtéjének kudarca után a Ferrari 166 MM -el vegyen elégtételt az 1:43-as géposztály. Mielőtt elhangzana a méretarányfüggetlen gongszó, pár szót ejtek azért magáról az alapgépről. Azért csak pár szót, mert az eddigi posztjaimtól eltérően a bemutató tárgyául szolgáló típus ismertetőjét mostantól nem szándékozom túl bő lére ereszteni, ugyanis erre a feladatra ifjú padavanunk, Camaro96 blogja a legalkalmasabb színtér, nála mindenki felfrissítheti majd az ismereteit.
Csak címszavakban mégis annyit, hogy egy 1948-as, 12 hengeres Colombo motoros, 130 lóerős sportkocsiról beszélünk, ami a maga korában ugyanakkora szívtipró lehetett, mint ükunokái napjainkban. Ezt a "szívtipró" kifejezést talán mégsem kellene használnom, mert a 166MM-ről az jut mindig eszembe - erről, ha jól emlékszem Labdacs blogján is volt szó - mintha Goofy egyik mesebeli autóját látnám.
Itt kérek elnézést minden Ferrari rajongó sorstársamtól, akiknek esetleg rosso corsa színben vöröslő lelkébe gázoltam ezzel a hasonlattal :)
A 125 S poszttól eltérően ezúttal nem lesznek csoportképek a különböző súlycsoportú játékosokról, ugyanis a gyűjteményemben csak az 1:43-as Elite 166 MM szerepel. Az 1:18-as verzió fotóanyagát ezért a www.littlebolide.com-on szereplőkkel pótoltam. Update: A netes képeket kicseréltem Camaro96 kiváló, saját készítésű fotóira, ezúton is nagy köszönet értük, Camaro maestro! :) További különbség a 125 S poszthoz képest, hogy ezúttal az eredeti gép 1-1 fotója is szerepelni fog a kicsinyített másaival együtt, konkrétan eredeti gép-1:43 Elite-1:18 Elite lesz mindig a sorrend.
Egy kis bemelegítő gyakorlat következik most egy általános összehasonlítással:
A 166 MM számomra ebből a beállításból a leginkább "Goofy-autó", tényleg csak a mesefigura hiányzik a kormány mögül :) Mesébe illő az is, ahogy az Elite megoldotta az 1:43-as feladatot: már ezeknél az első képeknél látszik, hogy itt bizony nem lesz az 1:18-as modell számára elsöprő fölénnyel kivívott kiütéses győzelem. Lehet, hogy elfogult vagyok, de egy picivel nekem jobban "átjön" a 166 MM formavilága az 1:43-ast nézve, az 1:18 kicsit mintha "traktoros" lenne itt-ott, míg a mütyürkén mintha szebben, lágyabban kidomborodnának a barchetta vonalai.
Nade, nézzünk farkasszemet a fenevaddal:
Az ezen korszak autóira oly jellemző autóbusz-szerű hűtőmaszk a 166 MM esetében is hangsúlyosan szerepel, és pont ez a terület az, aminél sarkalatos különbség körvonalazódik a kis-és a nagytesó modellek között. Annyira "pont" így van, hogy egy apró zöld ponttal meg is jelöltem minden egyes képen azt, ahová fókuszálni érdemes. Az eredeti, és az 1:18-s gép hűtőmaszkjának rácsozata hasonló felosztást mutat (még ha az 1:18-as rácsok vastagsága hagy is némi kívánnivalót maga után.) De az előbb említett kis zöld pötty vonalának síkjában nézve a rácsot azt láthatjuk, hogy az eredetinél és az 1:18-asnál is 11-11 darab résen keresztül kap levegőt a 130 lónyi ménes, viszont az 1:43-as motornak meg kell elégednie 9 résnyi levegővel. Függőleges irányban is hasonló a helyzet, ha a középső köd(?)lámpa (az eredetinél ennek csak a helye van meg ugye) vonalától nézzük a hűtőnyílások számát, akkor az eredetin és az 1:18-ason is 9-9 darab lyukat látunk, míg az 1:43-nál mindössze 6 ugyanez az érték. Szőrszálhasogatásból írtam a mütyürke diplomamunkámat, azon az egyetemen, ahol Kekec úr (alias Hellsing) a dékán, ezért mondhatnám, hogy ez bizony nem kis baki az 1:43-as műszernél. Itt kell viszont felhívnom a figyelmet arra a kézenfekvő tényre, hogy az 1:43-nál tűhegyvastagságú lyukakról beszélünk, aminek ismeretében talán lehetünk kicsit elnézőbbek. (De elismerem, most joggal vádolhattok részrehajlással :) Ha nem foglalkozunk a lyukakkal, hanem az anyagminőségre helyezzük a hangsúlyt, akkor az 1:43-as gépezet finom fotómaratott rácsát az 1:18 is megirigyelhetné, még ha maga a rács kicsit kétdimenziós is a nagy testvéréhez képest (na nem mintha az 1:1-es sokkal gömbölydedebb szálakból állna.) Érdemes még megfigyelni azt is, mennyire finom az 1:43-as matricája, méretben is, és kidolgozásban is, hiszen nem látszik a matrica fóliájának a széle úgy, mint az 1:18-on. A mütyürkének a fényszóró kidolgozottsága, és az egyes alkatrészek illesztése terén sincs oka szégyenkezni, de hibaként felróható a kicsit elnagyolt köd (?) lámpa (tényleg nem tudom hogy miféle célt szolgált ez a középső 3. lámpa, aki tudja, írja meg) és a fényszórók búrájának vastagsága.
Folytatva a virtuális körbejárást, nézzük meg a gépet oldalról-hátulról:
Ha van igazán szép része ennek a típusnak, akkor az az ívelt gömbölyded fenék. Magát a formát hátulról is Goofy-kocsivá változtatja az a két kis lámpa a rendszámtábla jobb-és bal oldalán, de legalább összhangban van a rajzfilmszerű orr-résszel. Az eredeti gép hátsó részének említett gömbölydedségét egyik modellnek sem sikerült tökéletesen visszaadni, de a formavilág összhatása azért rendben van. Talán az oldalsó, pengevékony övvonal nem lett az igazi az 1:43-ason, de annyira nem is vastag valójában, mint amilyennek ezen a fotón tűnik, bizonyíték erre a posztban szereplő első képösszeállítás. Az 1:43-as verzión levő, kasztni síkjából kiemelkedő hátsó sárvédő lemez létező megoldás volt egy-egy eredeti példánynál, pontosabban létező, de ritka megoldás, csak 1-2 eredeti 166 MM fotón láttam ezt a kis kiegészítő elemet. (Egy kis bizonyítvány magyarázat: amikor az 1:43-as fotót készítettem, még nem tudtam, hogy milyen 1:18-as és original képekkel fogom összevetni a modellt, így a fényképezővel nem is erre a kis sárvédőre, hanem az utastérre fókuszáltam, azért homályos az autó hátulja. A lényeg azért remélem látszik így is :) Ebből az áttekintő képből kiindulva merüljünk el kicsit a részletek bugyraiban. Maradjunk Goofy autójának hátsó fertályánál:
A rendszámtábla, és annak szűk környezete az igazán kihívást jelentő terület itt. Úgy gondolom, az 1:43-ason túl nagyok, az 1:18-ason viszont túl picik a hátsó lámpák, az 1:43-nál a krómkeret sem illeszkedik valami magabiztosan a helyén, és az általános iskolai matekórán biztos, hogy nem ezzel a krómkarikával fogják szemléltetni "a kör" fogalmát. Viszont dícséretes, hogy a mütyürkén is kaptak a lámpák és a rendszámtábla is ebből a hajszálvékony rétegben felhordott krómszerű anyagból, élőben nagyon precíz kis technikának hat! Felhívom a figyelmet az 1:18-asével teljesen versenyben levő kidolgozottságú Ferrari feliratra, az alatta levő kis címer féleségre, és a csomagtartó kilincsére. Ilyen kis méretben nem akármilyen mutatvány ez. Az előző képcsokornál emlegetett extra sárvédő elem ezen az 1:43-as fotón figyelhető meg jobban.
Miután Goofy orrát megszégyenítő alapossággal körbeszimatoltuk az autót kívülről, lavírozzunk kicsit az utastér felé:
Láthatóan egy újrabőrözött utasterű példányt ábrázol az eredetit bemutató fotó, így nem teljesen mérvadó az összehasonlítás, de az azért egyből látszik, hogy a műszerfalon levő különböző egységek elhelyezése némi szolid diszharmóniát mutat. Véletlenül sem egyezik meg az egyes mérőműszerek száma és elhelyezkedése a három képen. Ennek oka az, hogy a 166 MM-ről legalább 3 féle műszerfal fotóit lehet megtalálni a neten, pontosan azt a 3 félét, ami ezeken a képeken is látható. Persze lehet hogy voltak még további változatok, és az sem teljesen világos, hogy milyen konkrét 166 MM verziónál (vagy melyik alvázszámúnál) melyik műszerfalat használták. Az sem kizárt, hogy esetleg utólagos átépítéseket is látni egy-két felújított példányon...remélem Camaro96 majd kibogozza az igazságot :) Amíg ezen morfondírozunk, akár véleményt is alkothatunk arról, ami a fotókról egyértelműen látszik: a mütyürke utastere tisztességes munka ugyan, például a kormány kidolgozottsága a nagytestvérével vetekszik, viszont műszerek terén már 1:43-ban is látni ettől finomabb megoldásokat, hogy az egynegyvenhármas bowling golyó méretű sebváltó gombról már ne is beszéljünk. El kell ismernem, ez nem az a mütyürke utastér, amiben egy kicsinyített Goofy felhőtlen mosollyal az arcán utazna.
A 125 S posztnál csattanós pofont kaptak az 1:43-as felnik, lássuk, ezúttal hátha javult valamit a helyzet:
Talán az 1:18-as Elite 166 MM tulajok is egyetértenek velem abban, hogy nem ez a legszebben sikerült felni, amit a Mattelnél kiadtak a kezük közül. Nem úgy az 1:43-asé, aminél ugyan a kerékanyák kicsit túlméretezettek, de a küllők vastagsága és az egész felni fényezése valami egészen finom összképet adnak. Ismét hozzá kell tennem: élőben, a valós méretében még szebb a látvány. Az eredeti gép ezen részletét ezúttal sem sikerült a modelleknek 100%-osan visszaadni, de ha választanom kellene, akkor az Elite 1:43-as megoldására tenném a voksom.
Update: a poszt ezen részét még netes képanyag alapján, illetve nyilván a kommentek ismerete nélkül írtam. Látva Camaro fotóját, és elgondolkodva LeoNardo mester kommentjén (idézem: "a 43-ason aránytalanul rosszak a kerekek méretei (...) és a kerekek sem töltik ki teljesen a kerékjárati íveket, ahogy az eredeti autón, pedig ez a 166 MM egyik formai jellegzetessége." ) elismerem, hogy mégis az 1:18-as verzióra kell tennem azt a voksot. :P
Szinte érzékelem az olvasókban mostanáig felgyülemlett kétkedést: "ez volt az a nagy durranás, amivel az 1:43-as méretarány visszavágna a múltkori pofonért?" Elismerem, hogy eddig nem volt igazán meggyőző a mütyürkevilág most terítéken levő képviselője, de...a bemutató végére tartogattam azért némi puskaport ;) Például azt a "Superleggera" feliratot, ami a motorháztető elejének két oldalán van:
A fényképezőgépem '"ojjektíve" majdnem kiesett a vázból, annyira igyekezett előrefelé ahhoz, hogy kellően közelről le tudjam kapni ezt a körömpiszoknyi kis szöveget. Mondanom sem kell, hogy szabad szemmel nem olvasható a felirat, és sokadszorra utalok a modell ezen részletének valós méretére: fülétől a farkáig talán van 4 mm is ez a kis ákombákom.
A mütyürke másik erőssége az első szélvédők környékén keresendő:
Akárhányszor elém kerül a 166 MM, mindig ezeket a bogárfogókat nézem tátott szájjal, a pengevékony ablakokat, és az ugyanilyen finom ablakkereteket...nagyon precíz munka. A modellen levő hátsó sárvédő elemmel és a különböző elrendezésű műszerfallal együtt ez a fix pici üveg+lehajtható nagyobb plexi megoldás is a ritkábban látható elemek közé tartozik. Legalábbis az általam végignézett 166 MM-ek közül csak nagyon kevésen voltak felszerelve ezek az elemek. Ismét csak szegényes 166 MM ismereteimre tudok utalni, biztosan le van írva valahol, hogy melyik alvázszámú gépen melyik megoldás szerepelt valójában. Koncentráljunk tehát továbbra is a gépezetünkre, és álmélkodjunk tovább ezen a finom szélvédő megoldáson. Emlékeztetőül ismét fölteszem a bliszteres IXO ugyanezen alkatrészét...
...és a tökéletes összehasonlítás kedvéért, hasonló szögből lefotózva az Elite 166 MM-ét...
Talán így kicsivel jobban érzékelhető, miért kezdek egyre inkább mütyürke párti lenni. Lenyűgöznek ezek az apró, de attól még finoman kidolgozott részletek, sokkal inkább, mint ahogyan azt a nagyobb méretű társaiknál tapasztaltam.
Vonjuk le ismét a konzekvenciát: egyértelmű ítéletet nem tudok, de nem is akarok hirdetni, amúgyis tudom én, hogy lehetetlen küldetés két ennyire különböző méretarányt teljesen objektíven összehasonlítani, de azt azért szerintem megállapíthatjuk, hogy az 1:43 ezúttal megmutatott valamit a valódi tudásából.
Remélem tehát, hogy egy 1:43-asnyi mászthev érzést minden 1:18 fanban elültettem a kis műszerek iránt, de ha mégsem, akkor a következő poszttal majd ismét megpróbálom :)
Egy minden eddiginél komolyabb összeeresztés lesz a téma: IXO (nem bliszteres, hanem precízen kidolgozott) Ferrari 375 Plus 1:43 és BBR Ferrari 375 Plus 1:18 :)